Useamman opettajan kanssa saadaan koulupäivään joustoa ja uusia eriyttämisen mahdollisuuksia opetukseen. Oppilaat voidaan jakaa erilaisiin ryhmiin, joiden kokoonpano elää lukuvuoden aikana. Joustavalla ryhmittelyllä erilaisille oppijoille pystytään tarjoamaan tukea tai lisähaastetta tarpeen mukaan. Toiminta edellyttää opettajilta yhteistä suunnittelua ja toiminnan sekä lasten jatkuvaa arviointia.
Opetussuunnitelma 2014 toteaa yhteistyöstä mm. seuraavaa:
Tästä osiosta löytyy kuuden kerran tuntisuunnitelmat äidinkielen ns. palkkityöskentelytunneille. Kullekin tunnille on suunniteltu "toimintapisteet" neljälle aikuiselle (opettajat ja avustajat mukana). Luokasta luontoon -pilottikoulussa tässä osiossa työskenteli kaksi luokkaa yhdessä.
________________________________________________________________________________________________
Edellä kuvatut tuntisuunnitelmat tarvitsevat tuekseen monistettavaa materiaalia. Kaikki monistettava materiaali on kerätty tähän dokumenttiin.