Uutiset

Pohjoismaisen valokuvakilpailun voittajakuvan taltioi norjalainen Roma Sæbøe

03.10.2022

Pohjoismainen raati valitsi Nordic Night in Nature -valokuvakilpailun voittajaksi Roma Sæbøen kuvan omasta lapsestaan telttailemassa. Raati kiittää kuvaa kauneudesta.

“Illalla aurinko paistoi ja oli vähän tuulta. Yön edetessä tuuli voimistui, mutta nukuimme yön hyvin. Kuva otettiin aamulla, kun menimme ulos teltasta tarkistamaan, olivatko kaikki kiilat paikoillaan. Kuvasta voi nähdä, että tuuli oli edelleen voimakas”, näin kuvailee Nordic Night in Nature -valokuvakilpailun voittaja Roma Sæbøe.

Sæbøe talletti hetken omasta lapsestaan telttailemassa Bymarkassa, lähellä Trondheimin kaupunkia. Raati kiitti kuvaa sen teemasta, sommittelusta, väreistä ja kontrasteista.

“Lasten vieminen luontoon ja ulkoilun arvon opettaminen heille on kaikille pohjoismaisille ulkoilujärjestöille erittäin tärkeä asia. Kuva vangitsee tämän teeman upeasti.”

“Meillä oli erittäin mukava matka, ja olen motivoitunut nukkumaan luonnossa useammin tämän valokuvakilpailun voittamisen jälkeen”, kertoo Sæbøe.

Tanskan voittajakuva otettiin luonnonkauniilla Mønin saarella

Tanskan kansallisen Nordic Night in Nature -valokuvakilpailun voitti Casper Abenth.

”Rakastan valokuvaamista ja minulla on erityinen rakkaus yötaivasta kohtaan. Siksi yritän aina päästä ulos, kun olosuhteet ovat hyvät. Tämä kuva on otettu Monin saarelta, joka on yksi Tanskan synkimmistä paikoista. Päivänä, jona kuva otettiin, sää oli ollut huono, sateinen ja pilvinen, mutta yöllä selkeni. Vaelsin yksin pitkin rannikko. Samalla kun yö pimeni, tähtiä ilmestyi yhä enemmän. Kun linnunrata oli näkyvissä, löysin valokuvalle hyvän paikan ja oikean sommittelun, sellaisen, jossa ranta, valtameri, puut ja linnunrata näkyvät valokuvassa. Käytin kymmenen sekunnin itselaukaisinta, jotta voisin olla itsekin kuvassa. Otin useita, mutta tämä oli onnistunein", kertoo Abenth.

Ruotsin voittajakuva otettiin spontaanilta telttaretkeltä saaristosta

"Pakkasimme tyttäreni kanssa pikkuveneemme spontaanille telttaretkelle saaristoon, vain muutaman minuutin päässä kotoamme. Viileän uinnin jälkeen söimme illallista auringon lämmittämillä kivillä ja nautimme auringonlaskusta. Aamunkoitteessa linnut herättivät minut. Oli aamukaste ja tiheä sumu meren yllä. Istuin rannassa pitkään ja otin kuvan, kunnesn ryömin takaisin telttaan lämpimään makuupussiini", kertoo kuvan ottanut Caroline Thurgren.

Suomen voittajakuvassa telttaili viisivuotias

Suomalaisen Nuku yö ulkona -valokuvakilpailun voitti Saila Salonen. Salonen palkittiin 200 euron arvoisella Scandinavian outdoorin lahjakortilla.

“Viisivuotiaan tyttäreni riemu teltassa nukkumisen vuoksi. Hän sanoi, että nukkuu tästä lähtien joka yön teltassa. Seikkailimme Pukalan virkistysmetsässä. Ensin maastopyöräilimme kuusi kilometriä erittäin mäkistä maastoa ja saimme useita vesikuuroja niskaamme. Sitkeä pikkuinen jaksoi polkea, vaikka hyttysetkin kiusasivat. Viimeinen kilometri piti tunkata eli taluttaa pyörää vaikean juurakkoisen maaston takia. Sitä suurempi ilo oli, kun vihdoin saavuimme Roninlaavulle. Nuotiossa oli vielä hiillos jäljellä ja saatiin nopeasti tulet syttymään, makkarat paistumaan ja kamat kuivumaan. Tyttären mielestä päivä oli paras päivä ikinä”, kertoo Salonen kuvan taustoista.

Ensi vuonna jälleen nukutaan yö ulkona Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa 26.8.2023.