06.09.2021
Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanjaa vietettiin tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Taloustutkimuksen toteuttaman tutkimuksen mukaan kampanjaan osallistui 28.8.2021 lähes 87 000 ihmistä, käytännössä saman verran kuin viime vuonna.
Parhaimmillaan Nuku yö ulkona -kampanjaan on osallistunut yli 130 000 ihmistä, joten huippuvuodesta 2019 jäätiin jälkeen.
"Koronapandemian leviäminen ja sen aiheuttamat kahden suuren sekä joidenkin pienempienkin tapahtuminen peruuntuminen nosti osalle kynnystä osallistua kampanjaan. Monissa tapahtumissa olisi ollut tarjolla majoitteita, joissa nukkua, joten oman majoitteen hankkiminen on saattanut tuntua liian isolta harppaukselta tässä kohtaa", tapahtumasuunnittelija Saija Suominen arvioi.
Kampanjan Facebook-haaste kiinnosti kuitenkin ennätysmäärää ihmisiä, sillä yli 30 000 suomalaista oli ilmoittanut osallistuvansa tai olevansa kiinnostunut kampanjasta. Myös kuvia omista nukkumapaikoista jaettiin sosiaalisessa mediassa aktiivisesti.
"Kampanjan näkyvyyteen satsattiin tänä vuonna entistä enemmän ja se näkyikin hienosti tunnettuusluvuissa. Kampanjan tunnisti peräti 70% suomalaisista", Suominen iloitsee.
Nuku yö ulkona -kampanjan tavoitteena on kannustaa ihmisiä ulkoilemaan ja kokeilemaan yön nukkumista ulkona Suomen suurimmassa luksushotellissa, luonnossa. Yöllinen luonto on elämys, joka kannattaa kokea. Kampanjaa vietettiin osana Suomen luonnon päivää elokuun viimeisenä lauantaina.
Tämän vuoden Nuku yö ulkona -tapahtumapäivä 28.8. sujui aurinkoisessa säässä koko Suomessa. Kampanjan ainoa päätapahtuma järjestettiin Inarin Kiilopäällä, jossa 110 osallistujaa yöpyi Metsähotelli Kiilopäässä.
Kannonkoskelle ja Nurmijärvelle suunnitellut Metsähotellit jouduttiin valitettavasti perumaan tiukentuneiden koronarajoitusten vuoksi. Pienempiä Nuku yö ulkona -tapahtumia järjestettiin runsaasti eri puolella Suomea. Tapahtumien lisäksi useat ihmiset suuntasivat nukkumaan yön ulkona ja juhlistamaan samalla Suomen luontoa.
Nuku yö ulkona -kampanjaa vietetään jälleen ensi vuonna lauantaina 27.8.2022, mutta luonnon luksushotelli on avoinna ympäri vuoden.
#Nukuyöulkona
Tutkimustulokset saatiin Taloustutkimus Oy:n toteuttaman 499 henkilön haastattelun perusteella. Haastattelut toteutettiin 30.8.–2.9.2021 Taloustutkimus Oy:n puhelinhaastattelukeskuksesta Helsingistä. Tutkimuksen tilaajana toimi Suomen Latu ry.