Metsähotelli Partaharjun tapahtuma-alueen esteettömyyskuvailu

Kuvassa Partaharjun sisäänmenotie, joka menee tummien hirsirakennuksien välistä. Tien reunoissa porttina korkeat valkoiseksi rapatut kivipylväät. Pylväät yhdistää yksi hirsi.

Partaharjun sisääntuloportti, kuva: Aki Pomell

Alueen yleiskuvailu

Tapahtuman keskuksena toimiva Partaharjukeskuksen pihapiiri sijaitsee mäen päällä. Metsähotelli tapahtuman info ja ilmoittautumispiste sijaitsee Holli-tupa rakennuksen edustalla samassa pihapiirissä. Infopisteellä pääsee asioimaan esteettömästi. Infopisteeltä saa aina tarvittaessa apua alueella suunnistamiseen taikka liikkumiseen.

Mäen päällä liikkuminen tapahtuu kovapohjaisella hiekkamaalla tai nurmella. Koko mäen päällinen alue on kovapohjainen nurmialueita lukuun ottamatta. Erilaisia tapahtumaan liittyviä aktiviteetteja sijoitellaan pisteisiin ympäri tapahtuma-aluetta, sekä rantaan mäen alle.

Päärakennuksessa toimii reppukahvila, liikuntasali sekä ravintola, jotka ovat  esteettömästi saavutettavissa. Päärakennukseen pääsee luiskaa pitkin rakennuksen sivuterassin kautta, pääsisäänkäyntiin päin katsoen rakennuksen oikelta puolen nurkan takaa. Päärakennuksen takana sijaitsee Harjuhovi-rakennus. Siellä on esteetön sisävessa aulassa, sekä rauhallinen tila hoitotoimenpiteille.

Kuvassa mäntykangasmaastossa keltaisia rakennuksia pihapiirissä, etualalla lumikasoja.

Partaharjukeskuksen pihapiiriä, kuva: Aki Pomell

Tapahtuma-alueella liikkuminen

Tapahtuma-alue on laaja. Ristikiven kirkolle on pihapiiristä lyhimmillään saunarannan kautta n. 250m. Pidempi ja loivempi reitti Ristikiven kirkolle on pituudeltaan n. 800 metriä. Pihapiiristä lähtevällä esteettömällä luontopolulla on kokonaisuudessaan mittaa 1,9km suuntaansa.

Partaharjukeskuksen pihapiiristä lähtee kolme reittiä mäkeä alas. Reitit vievät kolmeen tapahtuman kannalta merkittävään suuntaan.

Reitti kesäteatteriin ja Suurelle Nuotiopaikalle

Päärakennuksen etupihasta pääovilta pois päin katsoen etuoikealle laskeutuu esteetön luontopolku. Luontopolku alkaa rapattujen kivitolppien väliseltä portilta alas mäkeä. Portin edusta on terassia ja terassilta laskeutuu alas lankkuramppi, jonka vieressä on myös portaat. Rampin jälkeen mäki jatkuu kivituhkaväylänä. Mäen alla hieman ennen rantaa tien oikealla puolen on esteetön kota. Reitti jatkuu kodalta eteenpäin järven rantaa seuraten kesäteatterina ja iltanuotiopaikkana toimivalle Suurelle tulipaikalle.

Reitti majoitusalueille Savulaan ja Purolaan

Majoitusalueelle laskeutuu hiekkapohjainen noin 30 metriä pitkä mäki pohjoiseen eli infopistettä päin katsoen oikealle. Mäen alla suoraan tietä eteenpäin sijaitsee Purola niminen leirintäalue. Mäen alta vasemmalle käännyttäessä on varsinaisena parkkialueena toimiva urheilukenttä, jonka lähintä päätyä pitkin myös vasemmalle kulkee tie Savulan leirintäalueelle. Heti mäen alta oikealle ennen oikealla olevaa ruskeaa hirsirakenteista pihapiiriä kääntyy loivempi reitti saunarantaan.

Reitti saunalle ja rantaan

Mäeltä päärakennuksen järven puoleiselta takanurkalta laskeutuu jyrkkä n. 30 metriä pitkä soratie alas kohti uimarantaa, vesiurheiluvälineitä, sekä teltta- ja rantasaunaa.  Polku jatkuu telttasaunaan päin katsoen sen vasenta reunaa  eteenpäin Ristikiven kirkolle. Välissä jyrkkä mäki. Purolan leirintäalueelta suoraan rantasaunalle on kuljettavissa hiekkatietä kiertäen, ilman mäen päälle nousua. Reitti kulkee pihapiiristä Purolaan johtavan mäen alta, ylhäältä alas mennessä oikealle kääntyen.  Saunaranta sekä kotaranta ovat yhteydessä toisiinsa pehmeällä hiekkapohjaisella rantaa seuraavalla väylällä, jossa apuvälineillä voi olla vaikea liikkua.

Reitti Ristikiven kirkolle

Ristikiven kirkolle kulkee jyrkempi reitti saunarannasta telttasaunaa päin katsoen sen vasenta sivua pitkin kulkevaa polkua. Polulla erittäin jyrkkä nousu heti puron ylittävän sillan jälkeen. Toinen vaihtoehto on kiertää Purolan majoitusalueen läpi kulkevaa tietä ja kääntyä punaisen pihapiirin jälkeen oikealle Ristikiventielle. Ristikiven kirkko tulee vastaan tien vasemmalla puolen. Pidempi reitti on pituudeltaan n. 800m suuntaansa.

Kuva jyrkästä mäestä, joka kaartaa oikealle. Kuvan keskellä menee tie, molemmin puolin on puita. Tien oikealla puolen on lumen peittämä katsomo. Kuvassa ylhäällä mäen päällä tuparakennus.

Tapahtuma-alueen jyrkin mäki, kuva: Aki Pomell

Avustajat

Tapahtumapaikalla on yleisavustajia, jotka avustavat saapujia löytämään oman majoitteensa ja auttavat välineiden kanssa. Yleisavustajat ovat käytettävissä koko tapahtuman ajan, mutta tarvitessasi jatkuvaa henkilökohtaista avustusta, sinun tulee ottaa tapahtumaan oma henkilökohtainen avustaja.

Kuvassa 3 henkilöä selin. Vasemmalla seisoo mieshenkilö, keskellä istuu pyörätuolissa nuori henkilö ja oikealla puolella kumartuneena avustamaan henkilö keltaisessa paidassa. Keskimmäinen ja oikeanpuoleinen henkilö tutkivat jousta. Henkilöiden takana näkyy jousiammuntataulu.

Jousiammuntaa Metsähotelli Kiljavassa 2022, kuva: Satu-Maria Ruotsalainen

Koirat

Alueelle saavat tulla hyvin käyttäytyvät koirat. Avustaja- ja opaskoirat pidettävä mielellään mahdollisuuksien mukaan kytkettynä mikäli työnkuva sen sallii. Koiria olisi hyvä ulkoiluttaa varsinaisen tapahtuma- ja majoitusalueen ulkopuolella.

Kuvassa musta labradorinnoutaja opaskoiravaljaissa. Koira katsoo hieman kameran ohitse. Koiran takana seisoo henkilö, joka pitää kiinni koiran remmistä. Henkilö näkyy navasta alaspäin ja hänellä on värikkäät vaatteet yllään.

Opaskoira Metsähotelli Kiljavalla 2022, kuva: Satu-Maria Ruotsalainen

Esteettömät WC tilat

Metsähotellin tapahtuma-alueella on viisi esteetöntä WC-tilaa:

• Purolan leiriytymisalueella siirrettävä esteetön WC
  • Savulan leiriytymisalueella
  • Suuren nuotiopaikan läheisyydessä siirrettävä esteetön WC
  • Saunarannassa siirrettävä esteetön WC
  • Harjuhovi -rakennuksessa Partaharjukeskuksen pihapiirissä esteetön sisävessa ja rauhallinen hoitotila.

Saunominen

Sauna sijaitsee matalan pitkälle kahlattavan hiekkapohjaisen uimarannan yhteydessä. Telttasauna on esteetön ja siihen sisältyy esteetön pukeutumistila ja pesutila. Saunarannassa on siirrettävä esteetön WC.

Majoittuminen

Leiriytymisalueiden seutu rauhoitetaan majoittumiselle. Purolan leirintäalueella on esteetön käsienpesupaikka ja ruokailukatos myös pyörätuolia käyttäville.

Esteettömät majoitteet

Pyörätuoliesteettömät Naiger -teltat sijoitetaan Harjuhovi -rakennuksen läheisyyteen, josta on helppo kulku esteettömään sisävessaan ja hoitotilaan. Muut esteettömät  majoitteet sijoitetaan leirintä-alueille osallistujien toimintakyvyn mukaisiin paikkoihin. Kerrothan siis lisätiedoissa toimintakyvystäsi.

• Pyörätuoliesteettömät Naiger teltat:

• Teltoissa 1kpl retkisänkyjä, sänkyjen mitat:

• korkeus 42cm, leveys 65cm
    • pituus 190cm
    • Retkisänkyyn suositellaan käytettäväksi lisäksi retkipatjaa. Retkipatja ei sisälly majoiteeseen.

Telttoihin pääsee vapaasti kelaamaan sisälle. Telttoihin on mahdollista majoittaa 1 henkilö pyörätuoliesteettömästi ja kaksi henkilöä retkipatjoille.

• Kahden hengen Tentsile puumajoitteet:

Tentsile majoitteet ovat kolmen puun varaan viritettäviä riippumajoitteita. Majoitteet viritetään n. 50-70cm korkeuteen, jotta siirtymiset esimerkiksi pyörätuolista olisivat mahdollisimman helppoja. Majoite sisältää myös hyttysverkon ja sadesuojan. Tentsile majoitteessa ei ole tilaa pyörätuolille, joten huomioithan itse mahdollisen tuolin suojaamisen säiltä.

• Yhden hengen riippumatot:

Riippumatto retkeilymajoitteena ripustetaan kahden puun väliin sopivalle istumakorkeudelle. Majoitteissa mukana erilliset hyttysverkot, alushuovat ja sadesuojat. Riippumattojen omatoimiseen käyttöön on suositeltavaa pystyä siirtyessä varaamaan kuormaa jaloille. Avustettuna tämä ei ole välttämätöntä.