Lähiluonto on paras luokkahuone

ti 12. huhtikuuta 2016 11.03.00

Lähiluonto ja koulujen pihat ovat useimmiten helposti saavutettavia sekä liikkumista ja liikuntaa lisääviä oppimisympäristöjä. Lähiluonnossa voidaan saavuttaa kaikkien oppiaineiden ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet (perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014).

“Erityisesti lähiluonto palvelee monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelua ja toteuttamista – oppilaiden osallisuus, luovuus ja uteliaisuus saavat tilaa, kertoo hankkeen projektipäällikkö Mari Parikka-Nihti.“

“Elämykset motivoivat oppilaita kysymään ja ihmettelemään, ja näin saavutetaan yhä syvällisempää oppimista”, Parikka-Nihti jatkaa.

Suomen Latu tarjoaa opettajille tukea juuri julkaistun Luokasta luontoon -materiaalin kautta. Liikkeelle lähdetään selvittämällä mitä opettajan on hyvä ottaa huomioon suunniteltaessa lähiluonnon hyödyntämistä oppimisessa.

“Opettaja saa valmiita harjoituksia ensiapuun, jokamiehenoikeuksiin ja luontoliikuntaan. Sivuilta voi tulostaa ja laminoida muun muassa valmiit QR- koodit viiden kertotaulun harjoitteluun sekä pohjia äidinkielen tehtäviin lähiluonnossa”, Parikka-Nihti kuvailee.

Luokasta luontoon -pilottikoulujen kanssa on hankkeen aikana tehty muun muassa valmis viiden kerran suunnistusjakso, yhteistyössä toteutettava äidinkielen jakso sekä laaja-alaisen oppimisen kokonaisuuksia, joita hyödynnetään opettajamateriaalissa.

Luokasta luontoon -hanke kuuluu Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämiin lasten ja nuorten liikunnan kehittämishankkeisiin ja on osa Liikkuva koulu -ohjelmaa.

Tutustu opettajamateriaaliin osoitteessa: www.suomenlatu.fi/luokastaluontoon