Mene metsään!

Luontoliikunnan puolesta on helppo puhua. Todisteita luontoliikunnan hyödyistä terveydelle on saatu monesta tutkimuksesta ja hankkeesta. Luonto on kultakirstu jokaisen terveydelle. Katso argumentit luontoliikunnan puolesta:

  • Luonnossa liikkuminen parantaa  fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Luonnossa ihminen rentoutuu, joka näkyy verenpaineen ja pulssin tasoittumisella ja stressihormonin erityksen vähenemisellä.

 Katso Metsäntutkimuslaitoksen ohjelma Metsästä hyvinvointia (HYV) 2008-2013

  • Luonnossa liikkuminen toimii ennaltaehkäisevänä lääkkeenä. Luonnossa liikkuminen esimerkiksi lisää vastustuskykyä parantavien valkosolujen määrää.
  • Luonnossa liikkuminen myös parantaa myös keskittymiskykyä ja kognitiivista suorituskykyä.

 Katso Metsähallituksen Luonto-liikuttamaan hanke

  • Luontoalueet lähipuistoista kaukaisempiin erämaihin mahdollistavat monet luontoharrastukset. Jopa lyhytaikainen luonnossa käynti tuottaa terveyshyötyjä.
  • Liikunta luonnossa koetaan usein helpompana kuin sisätiloissa. Luonnossa juostaan kovempaa ja suoritetaan liikuntaohjelmat loppuun.

 Katso Metsähallituksen ja Oulun seudun yhteinen Open-hanke ja raportti Terveyttä luonnosta

  • Luonnossa mieli virkistyy. Kansallispuistoissa ulkoilevat havaitsivat puistossa käynnillä olevan positiivisia vaikutuksia erityisesti mielialaan ja psyykkiseen hyvinvointiin.

         Katso Metsähallituksen julkaisu Terveyttä ja hyvinvointia kansallispuistoista - Tutkimus kävijöiden kokemista vaikutuksista

  • Keskimäärin kansallispuistoissa kävijät arvioivat kansallispuistossa kokemansa terveys- ja hyvinvointivaikutukset  208 euron arvoisiksi. 

Katso Metsähallituksen julkaisu Luontoympäristön terveys- ja hyvinvointivaikutusten taloudellinen arvottaminen

Liikunnan hyödyt

Valitsit itsellesi kävelyretken metsään tai pyöräilyreissun kaupunkiin, voit onnitella itseäsi hyvistä valinnoista, koska:

  • Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia aineenvaihduntaan, verenkiertoelimistöön, tuki- ja liikuntaelimistöön ja psyykkiseen hyvinvointiin.
  • Liikunta voi vähentää monien sairauksien riskitekijöitä.
  • Liikunta auttaa painonhallinnassa. Liikunta esimerkiksi lisää rasvan ja etenkin vyötärörasvan menetystä ja tehostaa painonpudotuksen aikaansaamaa insuliiniherkkyyden paranemista ja vaikuttaa edullisesti painonhallinnan tuloksen pysyvyyteen.
  • Liikunta parantaa unta.

Katso tarkemmin liikunnan terveysvaikutuksista UKK-instituutin Tietoa terveysliikunnasta-sivustolta ja Suomen Sydänliitto ry:n Internet-sivuilta

  • Liikunta-aktiivisuus vähentää sairauspoissaolojen riskiä, riskiä siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja mielenterveysongelmien vuoksi.

Katso Jouni Lahden väitöskirja (tiivistelmä suomeksi) https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/27947/leisuret.pdf?sequence=1