Nuku yö ulkona -kampanja voitti Metsä360-tunnustuspalkinnon

24.11.2020|Vaikuta

Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanja on valittu ensimmäistä kertaa jaetun Metsä360-tunnustuspalkinnon saajaksi. Marjatta ja Eino Kollin säätiön rahoittaman palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanja on voittanut Marjatta ja Eino Kollin säätiön Metsä360-tunnustuspalkinnon tänään verkossa järjestetyssä "etägaalassa". 

Palkintoraati totesi perusteluissaan kampanjan nostavan ansiokkaasti esiin metsän merkitystä hyvinvoinnin lähteenä ja toimivan kansanterveyden edistäjänä. Tunnustuspalkinnon arvo on 30 000 euroa.

”Nuku yö ulkona -kampanja avaa arvokkaan näkökulman suomalaiseen metsään. Kampanja on konkreettinen, kekseliäs ja edistää lisäksi sosiaalista tasa-arvoa. Näemme siinä merkittävää yhteiskunnallista ja kansainvälisesti skaalattavaa potentiaalia”, kertoo Mari Pantsar.

Palkintoraati rohkaisi Suomen Latua ja kampanjan toteuttajajoukkoa kunnianhimoiseen kansainväliseen laajentumiseen.

”Mielestämme kampanjalla on eväät globaaliin tunnettuuteen. Luonnon ja lähimetsien arvostaminen ja niistä kestävästi nauttiminen resonoisivat näkemyksemme mukaan monissa muissakin maissa. Kampanja voisi myös olla Earth Hourin kaltainen maailmanlaajuinen, luonnon monimuotoisuuden puolesta puhuva tekomme”, visioi Pantsar.

Metsät ovat Suomen terveystehdas

"Haluamme kiittää Marjatta ja Eino Kollin säätiötä ja LUT-yliopistoa Metsä360-tunnustuspalkinnosta, joka jaetaan innovaatiolle, ratkaisulle tai teolle, joka osaltaan vahvistaa metsän asemaa hyvinvointimme kulmakivenä", Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson aloitti kiitospuheensa.

"Yksi järjestömme vaikuttavimmista metsäsuhteen edistämistoimista on nyt palkittu Nuku yö ulkona -kampanja ja siihen liittyvä Metsähotelli -konsepti. Viime vuosina kampanjaan on osallistunut satoja tuhansia ulkona yöpyjiä. Tapahtuma tuo myös näkyväksi maailmanlaajuisesti harvinaiset jokamiehenoikeudet, joihin moni suomalaisille mielekäs ulkoliikunta perustuu", Karlsson jatkoi.

"On selvää, että suomalaisessa metsässä retkeilyllä on suuri merkitys terveyteemme, ja toisaalta se omalta osaltaan hillitsee alati kasvavia sote-menoja. Metsät ovat Suomen terveystehdas."

Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson lupasi järjestön käyttävän palkintorahan Nuku yö ulkona -kampanjan kehittämiseen.

Metsä360-tunnustuspalkinnon avulla nostetaan esiin metsän jalostusarvon kasvuun tähtääviä tekoja.

LUT-yliopiston ja Kollin säätiön edustajista koostuva asiantuntijaryhmä kartoitti ehdokkaita viime talven ja kevään aikana, ja kutsui finalistien joukkoon kolme ehdokasta. Palkintoehdokkaat olivat Nuku yö ulkona -kampanjan lisäksi Woodly Oy:n puuselluloosapohjainen muovi ja metsäteollisuuden sivuvirroista elintarvike- ja lääketeollisuudelle terveysvaikutteisia tuotteita valmistava Montinutra Oy.

Palkinnon saajan valitsivat energiakonserni St1:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar sekä liikemies ja visiönääri Peter Vesterbacka.

Tietoa Metsä360-tunnustuspalkinnosta ja palkintoraadista: https://www.lut.fi/metsa360/tunnustuspalkinto

Kommentoi

Kommentit

Onnittelut!

Hyvä, hyvä latulaiset!!!

- 24.11.2020

Kuka on tämän idean keksijä ja innovaattori?

Miksi idean "isän" / "keksijän" nimeä ei mainita palkinnon saannin yhteydessä?

- 27.11.2020