Suomen Ladun #UlkonaKuinLumiumiukko-kampanja saavutti 10 000 lumiukon tavoitteensa juuri ennen kampanjan päättymistä.
#UlkonaKuinLumiukko-kampanja päättyi sunnuntaina 10.3.2019. Kampanjan tärkeimpänä tavoitteena oli rakentaa 10 000 lumiukkoa ja saada sitä kautta 70 000 suomalaista nauttimaan talvisista olosuhteista kampanja-aikana 2.2.2019-10.3.2019.
10 000 lumiukon määrä saavutettiin vasta kampanjan viimeisenä viikonloppuna ja tarkemmin suunnutaina 10.3. eli kampanjan viimeisenä päivänä. Viimeisen viikonloput tapahtumat loivat selvästi lisää intoa ihmisiin eteenkin niillä paikkakunnilla, jossa lunta oli vielä jäljellä. Kampanjan loppupuolella olosuhteet alkoivat olemaan useimmilla paikkakunnilla jo erittäin haastavat.
"On tietysti hienoa että tavoite saavutettiin, nyt odotetaan enää taloustutkimuksen tuloksia ja tietoa siitä kuinka hyvin kampanja on saanut tietoisuutta valtakunnallisesti ja kuinka moni ulkoilija lumiukon on oikeasti rakentanut", kertoo kampanjaa koordinoinut Petteri Tiainen.
Kampanja sai räjähdysmäisen startin jo ennen varsinaista aloituspäivää kun eduskuntapuolueet haastettiin mukaan lumiukkotalkoisiin. Tempaukseen osallistui kaikenkaikkiaan 10 eduskuntaryhmää, lähes sata lumenveistäjää ja paikalla nähtiin myös reilusti median edustajia. Tapahtuma herätti suurta kiinnostusta niin uutisissa, radioissa kuin printtimedioissakin. Myöhemmin kansanedustajien lumiukkotapahtumaan on myös viitattu talouselämän "sitaatti" -osiossa.
Kampanjan varsinainen ydin oli Suomen Ladun jäsenyhdistyksien järjestämät lumiukkoteemaiset tapahtumat. Erikokoisia tapahtumia järjestettiin ympäri Suomen ja teema oli kaikissa hyvin pitkälti sama - rakennetaan lumiukkoja koko perheen voimin ja nautitaan ulkoilun tuomasta ilosta. Vaikka tapahtuman sisältö saattaa kuulostaa hyvinkin pelkistetyltä, on se todettu yhdistysten keskuudessa kuitenkin erittäin toimivaksi. Tapahtumien konaislukumäärä lähentelee sataa, mutta 76 tapahtumaa ilmoitettiin Suomen Ladun tapahtumakalenteriin kampanjan aikana. "On ollut hienoa nähdä miten aktiivisesti yhdistykset ovat lähteneet järjestämään tapahtumia. Myös pienemmät yhdistykset ovat saaneet järjestettyä upeita lumiukkotapahtumia yksinkertaisen konseptin vuoksi. Tapahtumat on helppo järjestää, ei vaadita kuin lunta, lapioita ja iloisia ulkoilijoita." Petteri kertoo.
Lumiukot olivat vahvasti näkyvillä myös Suomen Ladun järjestämässä ystävänpäivätempauksessa. Tempauksen tarkoituksena oli "Rakentaa hyvää mieltä ympärilleen!" - ja niin se todella teki! Kampanjasivuilta oli mahdollisuus tilata lumiukkoja lahjaksi haluamalleen taholle. Ylen aamu TV lisäsi tempauksen kiinnostusta ja lopulta hakemuksia tuli satoja ja niiden seasta poimittiin kymmenen mielenkiintoisinta ehdotusta. Lumiukkoja lahjoitettiin yhdistyksien toimesta muunmuassa vanhainkodeille, vastaanottokeskuksiin, yksityisille henkilöille sekä Suomen Ladun yhteistyökumppaneille.
Kampanja järjestettiin jo toistamiseen ja palaute jäsenyhdistyksiltä sekä tapahtumiin osallistuneilta ulkoilijoilta on ollut erittäin positiivista. "Uskomme että lumiukot ovat vahvasti mukana toiminnassamme myös ensi talvena", kertoo Suomen Ladun markkinoinnin suunnittelija Petteri Tiainen.