Perjantaina 14.8.20 klo 12.30-13.30 keskusteltiin Facebookin live-lähetyksessä ulkona oppimisesta varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Vinkkejä ulkona toteutettavaan toimintaan tarjoilevat Suomen Ladun lasten luontotoiminnan asiantuntija Mari Parikka-Nihti ja luokanopettaja, Ulko-opet ry:n hallituksen jäsen Sanna Jahkola.
Opetushallitus suosittelee oppimisympäristöjen laajentamista lähiluontoon, ja se on kirjattu myös valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan. Lähiluonto on monipuolinen toiminta- ja oppimisympäristö. Se tarjoaa tilaa - myös turvavälien pitämiseen.
“Luonnosta saamme immuunipuolustustamme kehittäviä ja vahvistavia mikrobeja. Stressitaso laskee samalla, kun keskittymiskyky paranee ja liikkuminen lisääntyy”, Mari Parikka-Nihti Suomen Ladusta kertoo.
Lähiluonnon on todettu vaikuttavan mielialaa kohentavasti. Juuri luontokokemukset nopeuttavat toipumista ja parantavat unen laatua.
“Liikkellä ja luonnossa jokaisen lapsen on mahdollisuus kokea elämyksiä ja kasvattaa itsetuntoaan. Sosiaaliset suhteet lujittuvat yhteisten kokemusten kautta samalla, kun luontosuhde vahvistuu ja yhteys kestävään tulevaisuuteen ymmärretään”, Parikka-Nihti muistuttaa.
Oppimis- ja toimintaympäristöt kannattaakin nyt laajentaa pihaan, puistoon ja lähimetsään.
Suomen Ladun ulkoiluvinkeistä löytyy helpot askeleet ulkotoiminnan aloittamiseen: suomenlatu.fi/lapevinkit
Katso tallenne 14.8. pidetystä livelähetyksestä:
Lisätietoja:
Mari Parikka-Nihti, lasten luontotoiminnan asiantuntija
mari.parikka-nihti@suomenlatu.fi
Puh 050 544 1611
Kommentoi