Onnistunutta jäsenhankintaa Rakastu retkeilyyn -kiertueella

24.11.2020|Liikuttaja: Kaikki uutiset Liikuttaja: Tukea yhdistyksille

Rakastu retkeilyyn -kiertuetapahtumissa yhdistyksiin liittyi yhteensä yli 100 jäsentä.

Kuva: Kiilopään Metsähotelli 2019

Tapahtumat ovat yhdistykselle mainio tapa tehdä uusjäsenhankintaa, koska tapahtumiin osallistuu usein ihmisiä, jotka eivät vielä ole yhdistyksen jäseniä. Tapahtumassa kiinnostuneet pääsevät helposti tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja heille voi toiminnan lomassa kertoa jäsenyydestä.

Rakastu retkeilyyn -kiertueelle oli syksyllä valmisteltu yhdistyksille jäsenhankintaan valmis toimintamalli, jotta jäsenyyden suosittelu olisi mahdollisimman helppoa. Suosittelimme, että jäsenhankintaa tehtäisiin tutustuen risukeittimiin ja paahtaen niillä vaahtokarkkeja. Tueksi lähetimme perinteisten Latu&Polku-lehtien ja jäsenesitteiden lisäksi myös vaahtokarkkeja paistettavaksi ja Suomen Latu -kuivapusseja liittymislahjoiksi kiertuetapahtumassa liittyville uusille jäsenille.

Porkkanana lupasimme vielä yhdistyksille, että jos koko kiertueella ylittyy 100 uuden jäsenen raja, arvomme kaikkien tapahtumia järjestäneiden yhdistysten kesken Tammedin ensiapupakkauksia. Tavoite ylittyi reippaasti ja kiertueella yhdistyksiin liittyi 115 uutta jäsentä. Kiitos kaikille loistavasta työstä! Arpaonni suosi tällä kertaa Saimaan Latua, joka sai tapahtuman aikana kahdeksan uutta perhejäsenyyttä ja yhden perhejäsenyyden myös naapuriyhdistykseen, Imatran Lapinkävijöihin.

Saimaan Ladun kokemuksia tapahtuman onnistuneesta jäsenhankinnasta

Tapahtumassa jäsenhankintaa tehnyt Henri Kekkonen kertoo, että osallistujien kanssa jutteleminen ja yhdistyksen toiminnasta kertominen on ydin jäsenhankinnassa.

"Jäsenhankinnan tekeminen tuotteiden esittelypisteen lähellä teki keskustelun aloittamisen helpoksi. Näkyvillä olevat Latu&Polku -lehdet ja niihin tutustuminen ennakkoon antoi lisäarvoa: voin luontevasti ottaa esiin sen lehden, jonka aihepiiristä henkilöt olivat kiinnostuneita ja esittelemään toimintaa sen kautta. Samalla pystyin kertomaan muistakin lajeista, jäsenviikoista ja retkeilystä."

Tapahtumassa jäsenhankintaa teki kolme vapaaehtoista, joista osa oli koko ajan tuote-esittelyissa ja toiset jututtamassa tapahtumaan osallistujia. Vapaaehtoisten tulee olla hienotunteisia jäsenyydestä puhuessaan.

"Jäsenhankinta ja esitteiden näkyvillä oleminen houkuttaa osaa tapahtumien käviöistä, toiset karttavat tietoisesti jäsenhankintapistettä. Jäsenpisteen voi jättää yksistään, kunhan läheisyydessä on vapaaehtoinen katselemassa tilannetta ja jututtamassa kiinnostuneita. Kuten tässä tapauksessa tuote-esittelyssä", Henri muistuttaa.

Kokonaisuutena Henri koki, että Rakastu retkeilyyn -tapahtuman toiminnat, esittelypisteet sekä aktiivinen kontaktointi osallistujiin tuo hyvää näkyvyyttä ja mahdollistaa jäsenhankinnan. 

"Toimintaa ja mielenkiintoa pitää olla taaperosta vaariin. Meidän kokemuksemme mukaan hyvänä mielenkiinnon herättäjänä toimii nostalgia, esim. vanhat retkivarusteet tai varustetietous enemmän liikkuville. Lapsiperheet pysäyttää parhaiten liike ja toiminta, kuten Angry Birds-ritsat", Henri kertoo.

Tapahtumissa voi myös tutustua yhdistyksen passiivisiin jäseniin ja saada heidät aktiivisemmin mukaan toimintaan.
Moni kertoi jututtaessa olevansa jäseniä, muttei toiminnassa mukana. Muutama kertoi olleensa aktiivinen vuosia sitten. 

Tukimateriaalit jäsenhankintaan tapahtumissa ovat saatavilla jatkuvasti Suomen Ladun verkkokaupasta. Ohjeet tilaukseen löytyvät täältä: yhdistyspalvelut.suomenlatu.fi/fi/tapahtumamarkkinointituotteet-verkkokaupasta