Talviuinnin terveysvaikutukset

Talviuinti on todellinen terveysliikuntalaji, vaikka kylmässä vedessä pulahtamisesta ei tule edes hiki. Jo muinaiset kreikkalaiset ja roomalaiset ovat hoitaneet sairauksiaan kylmällä vedellä. Kylmässä vedessä talviuimarin verenpaine kohoaa aluksi, mutta perusverenpaineen on havaittu laskevan säännöllisen talviuinnin avulla. Talviuinnin on todistetusti todettu auttavan ainakin kipuihin, parantavan kylmään sopeutumista sekä yleistä terveydentilaa ja nostavan hieman elimistön antioksidanttitasoa. Antioksidantit ovat välttämättömiä elimistön terveenä pysymiselle.

Tutkittua tietoa kylmän veden vaikutuksista

  • tuottaa mielihyvää, kun aivolisäkkeestä vapautuu betaendorfiinia
  • parantaa unensaantia, kun verisuonista vapautuu serotoniinia
  • parantaa vastustuskykyä, kun immuunitoiminta aktivoituu
  • parantaa stressinsietoa ja tehostaa lihasten palautumista (kortisoli)
  • elimistö polttaa tehokkaammin rasvoja
  • lievittää reuman ja astman oireita, kun aivolisäkkeestä vapautuu ACTH-hormonia
  • helpottaa lihasten ja nivelten tulehduksia lisäämällä paikallisverenkiertoa
  • vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja vahvistaa verenkiertoa
  • laskee perusverenpainetta, jos käy säännöllisesti kylmässä vedessä yli 3 kk ajan

Todennettujen terveysvaikutusten lisäksi talviuimarit kokevat harrastuksen lisäävän terveyttä. Suomen Ladun TNS Gallupilla vuonna 2010 tehdyn kyselyn mukaan yli 60 prosenttia vastaajista koki stressin ja flunssien vähentyneen. Yli 30 prosentin mielestä talviuinti auttoi myös särkyihin ja paransi unen laatua.  

 

Suomen Ladun 2021 syksyllä toteutetun talviuintikyselyn tulokset ovat samansuuntaiset. 66 prosenttia vastaajista kokee mielenvirkeytensä parantuneen ja stressin vähentyneen. 50 prosenttia koki flunssien vähentyneen. 

Talviuinnista koetut terveysvaikutukset, Suomen Ladun talviuintikysely 2021. Kyselyyn vastasi 1153 talviuimaria.

Koettu vaikutus  
Mielenvirkeyteni on parantunut ja stressi on vähentynyt 66 %
Flunssat ovat selvästi vähentyneet tai jopa poistuneet 50 %
Uneni laatu on parantunut 41 %
Talviuinti on auttanut erilaisiin särkyihin 36 %
Olen pirteämpi valveilla 28 %
Palautumiseni on parantunut 24 %
Verenkiertoni on parantunut 21 %
En ole kokenut mitään yllä olevia vaikutuksia tai en osaa sanoa 8 %
Verenpaineeni on paremmalla tasolla 6 %
Muu, mikä 6 %
Olen saanut apua pitkäaikaisiin sairauksiin 5 %

Talviuinnin hyvien terveysvaikutuksien ilmeneminen on aina yksilöllistä ja riippuvainen monesta tekijästä. Talviuinti voi myös pahentaa monen kylmäherkän sairauden oireita. Riskiryhmään kuuluvat sydän- ja verisuonisairaat, hengityselinsairaat, muut kroonisesti sairaat sekä ikäihmiset. Alkoholin vaikutuksen alaisena ei pidä koskaan mennä avantoon. Lue lisää riskiryhmistä osoitteesta kylmäinfo.fi

Rakastu talviuintiin -webinaari

Talviuinnin terveysvaikutuksia käytiin kattavasti läpi Rakastu talviuintiin -webinaarissa 13.1.2022. Katso tallenteelta mielenkiintoiset puheenvuorot: 

  • Millainen on 2020-luvun talviuimari?, Hanna Okkonen, Suomen Latu
  • Talviuinnin harrastajakokemus, näyttelijä Karoliina Blackburn
  • Sydänsairaudet ja talviuinti, Annukka Alapappila, Sydänliitto 
  • Talviuinnin terveysvaikutukset, Kylmäexpertti Jukka Rantala
  • Mystinen ruskea rasva, Termobiologian dosentti Pirkko Hiissa-Huttunen
  • Kysy talviuinnista!


Lisämateriaalia:

Terveyttä talviuinnista -opas kertoo talviuintiharrastuksesta, uintiturvallisuudesta sekä terveysvaikutuksista.

Terveyttä talviuinnista -luentomateriaali on tarkoitettu lajin esittelytilaisuuksiin esim. yhdistysten talviuintikauden avajaisiin. 

Artikkeli talviuintitutkimuksista: Avantouinti voi auttaa jaksamaan ja palautumaan, Juhani Smolander (2020)

Tutkimus talviuinnista: Customer satisfaction survey of winter swimming in Oulu (2015)

Kysely paljasti suomalaisten talviuintitottumukset. Latu&Polku-verkkolehti 1.12.2021.