Tekniikka haltuun

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikeassa tekniikassa hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä. Sauvakävelyssä ylävartalon nojaa hieman eteenpäin, jotta selän lihakset aktivoituvat ja voimistuvat.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri sekä aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä. Sauvojen tasapainoittavan vaikutuksen ansioista lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu. Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä. Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse. Kun sauvojen hihnoihin tuetaan, sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan. Käsi heilahtaa rennosti takaisin eteen niin, että sauva pysyy navan alapuolella.

Ylämäkitekniikka

  • Kävelyalustan kaltevuuden muutos muuttaa vartalon asentoa ja raajojen käyttöä.
  • Alaraajojen lihakset kuormittuvat, mutta niveliin kohdistuu vähemmän iskua.
  • Kun ylävartalo nojaa kevyesti mäkeen päin, selän ryhti on hyvä.
  • Sauvatyöntö vartalolinjan taakse vahvistuu ja käsien käyttö on voimakkaampaa.
  • Jalkaterillä ponnistetaan voimakkaasti eteenpäin.
  • Ylämäessä on helpompi oppia oikea sauvakävelytekniikka.

Alamäkitekniikka

  • Mitä jyrkempi mäki, sitä enemmän nojataan vartalolla taaksepäin.
  • Vartalon painopiste alemmas: koukista lonkkaa ja polvia.
  • Säilytä alaselän ryhti.
  • Lyhennä askelpituutta.
  • Sauvat takaviistoon: ota tukea mäestä.

Mitä enemmän vartalolla nojaa sauvaan sitä vähemmän painoa on vastakkaisella jalalla.

Sauvakävelijän oppaasta löydät tekniikkavinkit tiiviissä paketissa. Oppaan voi joko tulostaa tai tilata Suomen Ladun verkkokaupasta

Suomen Latu järjestää sekä tekniikkakursseja että ohjaajakoulutuksia. Lisätietoja niistä saat Kouluttaudu-sivulta.