Hiihto

Hiihtoon kiteytyy jotain, joka koskettaa suomalaista sielunmaisemaa. Se kuuluu samaan sarjaan kuin sisu ja sauna. Lähes jokainen yli 15-vuotias suomalainen kertoo osaavansa hiihtää. Kansallislajimme on voimakkaassa nousussa sekä kuntoilu- että retkeilymuotona.

Raikas ulkoilma, upea talviluonto ja kehon liikuttaminen terveellä tavalla on tehokas keino piristää mieltä pimeänä vuodenaikana. Suomessa on hulppeat olosuhteet lähes koko maassa: säännöllisesti ylläpidettyjä latuverkostoja on kymmeniätuhansia kilometrejä.

Laduille vievät helpoiten oman paikkakuntasi nettisivut. Avoimet hiihtokeskukset, eli hiihtokeskuksia ympäröivät latuverkostot, löytyvät hiihtokeskusten sivuilta. mSki-latureittipalvelu tarjoaa useiden paikkakuntien latutiedot. Luontoon.fi:stä saat tietoa Metsähallituksen ylläpitämien alueiden latuverkostoista. Ladut.fi on hiihdon harrastajille tarkoitettu latutilannepalvelu.

Hiihto on kestävyysliikuntaa, joka on hyväksi sydän- ja verenkiertoelimistölle. Se alentaa verenpainetta ja vähentää riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Oikealla tekniikalla hiihtäminen kehittää jalkojen ja käsien suuria lihasryhmiä, keskivartaloa ja selkää. Hiihto ei rasita niveliä eikä siinä tule kovia iskuja, joten se sopii myös monille nivelvammoista kärsiville sekä iäkkäille henkilöille. Hiihto kehittää myös tasapainoa.

Maastohiihto jaetaan perinteiseen ja vapaaseen tyyliin eli luisteluhiihtoon. Aloittelijalle perinteinen tyyli on helpompi. Vauhdikkaampaan vapaaseen tyyliin voi siirtyä kunnon kohottua ja suksien hallinnan parannuttua. Kun vaihtelee kahden eri hiihtotavan välillä, lihakset kehittyvät monipuolisemmin. Luisteluhiihto yhdistää kaksi supisuomalaista talvella liikkumisen taitoa: jos osaa hiihtää ja luistella, oppii varmasti myös vapaan tekniikat.