Lempeä lasku talviuintiin

24

syyskuu
Ulkoiluvinkit
Jaa vinkki:

Suomi on täynnä puhtaita pulahduspaikkoja, joissa voi vierailla veloituksetta. Syysillan tai -aamun uintiretkessä on ihan omanlaistaan mystiikkaa. Vesi on jo viileää, mutta ei hyistä. Vielä ei tarvitse etsiskellä avantopaikkoja, rannat ovat rauhallisia. 

Ehkä jatkat uimista luonnon vesissä läpi talven avannoissa aamuja avaten, siirryt uimahallien kirkkaisiin vesiin tai viikkaat uimapuvun siististi talvisäilöön. Vielä ei tarvitse päättää. Vielä voi vain pulahdella villeihin, viilentyneisiin, vapaisiin vesiin. 

Miksi uida viileässä vedessä? 

Muinaisten roomalaistenkin tiedetään lääkinneen sairauksia kylmällä vedellä. Suomalaisten kerrotaan pistäytyneen kylmässä vedessä jo 1600-luvulla lähinnä saunan jälkeen viilentyäkseen. 1940- ja 1950-luvuilla avantouinti oli näytösluontoista ja keskittyi valistamaan vahinkopulahdustilanteissa toimimista.  

Hiljalleen talviuinnin terveysvaikutuksista saatiin kokemusten tueksi myös tutkimustietoa. Kylmässä vedessä uinnin on todettu auttavan kipuihin, parantavan kylmään sopeutumista sekä yleistä terveydentilaa. Useat kertovat stressin jäävän avantoon.  

Kerätäkseen käyttöönsä kylmän veden ihmeitä tekevät vaikutukset, ei tarvitse odottaa talvea. Hyytäviin hetkiin voi valmistautua loivasti liu’utellen, uimalla läpi syksyn. 

Kaverin kanssa lyhtyuinnille 

Kaappaa mukaan kynttilälyhty ja kaveri. Anna illan hämärtyä, pudota pyyhe rannalle, tunnustele vettä kuin viiniä tai villaa. Mieti, miten kuvailisit elämystä. 

Avovesiuintipaikat, aina avoinna 

Suomen Latu

Jaa päivän ulkoiluvinkki ystävillesi: