Varför just gång?

Varför just gång? Gång är en lätt motionsform. Ca två miljoner finländare idkar gång och av alla motionsformer är den överlägset den populäraste. Populariteten ligger i enkelheten: det ända du behöver är ett par goda skor för att komma i gång.

Gång är människans naturliga rörelsesätt. "Vi är födda och skapade till att gå precis som en fisk skapats för att simma, fågeln att flyga och ormen att kräla", just så skrev Tahko Pihkala i sin tid. " Att lära sig gå är vårt första stora mål i vårt livs självförsörjande väg, och darrande gång det sista som vi klarar av."

Nästan alla har förutsättningar att gå och dessa förutsättningar bör man utnyttja. Gång passar för alla människor i alla former och kondition. Toppidrottarna har nytta när dom tränar, också söndagsmotionärer, nybörjare, rehabiliteringspatienter, unga och gamla.

Mera får man ut genom att söka sig till skogar och stigar. Benens muskler får extra träning. Fötternas små muskler och ledband jobbar hela tiden för att anpassa sig till det växlande underlaget när man går i skogen. Backar och hopp över stenar ökar effekten och höjer pulsen. Man väljer terrängens svårighetsgrad enligt sin egen form och erfarenhet.

Ett annat sätt att öka gångens effekt är att koppla det till stavgång. På rätt sätt gjort så är det t.o.m 20 procent effektivare än vanlig gång Syreförbrukningen ökar, pulsen stiger, steget blir längre, gånghållningen blir bättre och kroppens alla muskelgrupper är i bruk. Stavgång förbättrar händernas och ryggens muskeluthållighet och ryggradens flexibilitet, belastning mot knäleden minskar i nedförsbackarna Stavgång känns fysiskt lättare än traditionell gång och verkar positivt på sinnesstämningen, humöret. 

Vid sidan om alla olika motionsformer är gång en av de få som kan idkas oberoende av pandemin. Det passar till uppfriskning och tidsfördriv även om alla inomhus salar är stängda och gemensamma träningar är inhiberade. Man kan gå i fred, utomhus i en frisk och trygg luft ensam eller tillsammans med sina närmaste även om mötesbegränsingar skulle förbjuda större aktiviteter. Gång håller humöret högt fast du skulle vara bunden hemma i distansjobb. Naturen, stigar och vanliga vägar ger dig frid och utrymme från människomassor. Gång är pandemitidens toppgren!
 

 

 

Här är några exempel på Tahko Pihkalas ord om gång (på finska):

”Kävely on paras tapa aloittaa kuntoilu. Se on turvallinen tapa edistää kuntoa ja terveyttä.” 

”Kävely on kyllin kovaa kohentaakseen vaikka ketä, muttei liian kovaa vahingoittaakseen (juuri) ketään.” (1951)

”Tavanomaisen lenkin vaatima vaiva supistuu liikkeelle pääsemiseen. Muu jatkuu itsestään.” (1935)

”Joutava käynti ei ole voimain tuhlausta, se ei ole raskasta. Sen tärkein tekijä, joka erottaa sen huonosta käynnistä, ei ole lihasvoima vaan mieli.” (1927)

”Kävelijä vauhtiaan vaihdellessaan löytää pian oman, suhteellisen joutuisan, rytmiltään reippaan vauhtinsa.” (1951)

”Kävele ryhdikkäästi – varsinkin silloin, kun kiristät vauhtia; ei ole toista kävelyn veroista ryhdin kohentajaa.” (1941)

”Päätekijä kävelyn edullisessa vaikutuksessa on se seikka, että se on ihmiselle tutuin ja luonnollisin liikuntamuoto.” (1935)

”Me olemme syntyneet ja luotuja kävelemään niin kuin kala uimaan, lintu lentämään ja käärme matelemaan.” (1935)

”Kävele tiuhaan tahtiin – yrittämättä pitkää askelta; kävele siis kuin kerien, ei harppoen.” (1941)

”Ei nykyisin kukaan ole liian hyväkuntoinen ollakseen tarvitsematta sen lisäkohennukseksi kävelyä.” (1935)