Vinkit

Talviuinnin aloittaminen on helppoa ja lajiin jää helposti koukkuun. Mielihyvän tunteen saa jo lyhyelläkin kastautumisella. Tältä sivulta löydät vinkkejä talviuinnin aloittamiseen. Lisää tietoa talviuinnista löydät talviuinnin lajisivulta.

Talviuinnin harrastaminen sopii lähes kaikille. Myös lapset voivat harrastaa talviuintia aikuisten valvonnassa. Talviuinti on suosittu kunto- ja terveysliikuntamuoto, jota voi harrastaa sille erityisesti varatussa uimapaikassa tai tutussa turvallisessa rannassa. Uimassa voi käydä milloin tahansa, eikä uiminen vaadi paljon aikaa. Mielihyvän tunteen saa jo nopealla kastautumisella kylmään veteen. Talviuinnilla on tutkitusti paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia.Jos epäilet talviuinnin sopivuutta itsellesi, keskustele ensin asiasta lääkärisi kanssa.

Miten aloittaa talviuinti?

Rohkeasti kylmään veteen! Talviuinnin aloittaminen on helppoa, eikä vaadi suuria välinehankintoja. Kylmään veteen totuttautuminen kannattaa aloittaa jo syksyllä, jolloin myös avantoon pulahtaminen talvella sujuu helpommin. Talviuinnin aloittaminen kannattaa aloittaa esimerkiksi kokeneemman talviuimarin seurassa. Talviuintia järjestävät yhdistykset opastavat mielellään uusia harrastajia lajin pariin. Rakastu talviuintiin -viikon tapahtumat ovat avoimia kaikille talviuinnista kiinnostuneille, jolloin pääset helposti tutustumaan lajiin!

Lisää vinkkeja talviuinnin aloittamiseen löydät täältä. 

Mitä mukaan talviuintipaikalle?

Talviuinnin aloittaminen ei vaadi suuria välinehankintoja. Pääset hyvin alkuun uima-asulla, pyyhkeellä, päähineellä sekä halutessasi jalkineilla ja käsineillä. Etenkin jos käyt uimassa ilman saunaa, kannattaa varata mukaan lämmintä juotavaa sekä lämpimät vaatteet uinnin jälkeen.

Jalkineet suojaavat jalkoja sekä liukastumiselta matkalla uintipaikalle. Käsineet suojaavat käsiä ja niiden avulla saat tukevat otteen kaiteesta. Mikäli palelet helposti käsistä ja jaloista, neopreenijalkineet ja -käsineet suojaavat myös kylmyydeltä, jolloin talviuinti on entistäkin mukavampaa. 

Katso lisää vinkkejä talviuintivarusteista videolta:

 

Milloin talviuinti ei sovi?

MIkäli epäilet talviuinnin sopivuutta terveydellesi, keskustele aina ensin lääkäri kanssa. 

Älä mene kylmään veteen alkoholin vaikutuksen alaisena, flunssaisena, kuumeisena tai sairaana. Neuvottele lääkärin kanssa avantouinnin aloittamisesta, jos sairastat sydän- ja verisuonisairauksia. 

Löydät lisää tietoa riskiryhmistä ja kylmäherkistä sairauksista täältä. 

Missä voi harrastaa talviuintia?

Talviuintia voi harrastaa vaikkapa omassa tutussa ja turvallisessa uimarannassa. Ota kaveri mukaan uintiretkille, ja huomioi turvallisuus etenkin lumisena aikana ja pakkasella. Reitit uintipaikoilla saattavat olla liukkauta. Mikäli teet oman avannon, tutustu turvallisen talviuintipaikan piirteisiin täällä. 

Useat Suomen Ladun jäsenyhdistykset järjestävät talviuintitoimintaa ja ylläpitävät talviuintipaikkoja. Etsi lähin yhdistyksesi täällä. Julkiset liikuntapaikat löytyvät myös Jyväskylän yliopiston ylläpitämästä Lipas-palvelusta. 

Miksi harrastaa talviuintia?

Säännöllisellä talviuintiharrastuksella on monia hyviä vaikutuksia terveyteen. Vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat myös uimarin geneettisistä ominaisuuksista, iästä, sukupuolesta, terveydentilasta, kunnosta, ravinnosta sekä harrastuksen säännöllisyydestä, uinnin kestosta ja saunomisesta. Talviuimari voi kokea hyötyvänsä jo yksittäisistäkin uintikerroista.

Talviuinti: 

  • Tuottaa mielihyvää
  • Parantaa unen laatua
  • Parantaa vastustuskykyä ja stressinsietokykyä
  • Tehostaa lihasten palautumista
  • Vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja vahvistaa verenkiertoa
  • Parantaa kylmänsietokykyä
  • Laskee perusverenpainetta säännöllisesti harrastettuna
  • Lievittää reuman ja astman oireita

Talviuintia kokeillut kertoo yleensä hyvästä olosta, jonka kylmä kylpy saa aikaan. Tärkeimpiä syitä aloittaa talviuinti onkin ystävien innostaminen, uteliaisuus ja terveydelliset syyt. Yhä useampi lajin aloittaja huomaa harrastuksella olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Lisätietoa talviuinnista löydät lajisivuiltamme, josta voit ilmoittaua esimerkiksi talviuinnin verkkokurssille!