Tietoa talviuinnista

Talviuinti on suosittu kunto- ja terveysliikuntamuoto, jota voi harrastaa sille erityisesti varatussa uimapaikassa tai tutussa turvallisessa rannassa. Uimassa voi käydä milloin tahansa, eikä uiminen vaadi paljon aikaa. Mielihyvän tunteen saa jo nopealla kastautumisella kylmään veteen. Talviuinnilla on tutkitusti paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia.


Talviuinti sopii lähes kaikille: nuorille, opiskelijoille, työikäisille ja senioreille. Jos epäilet lajin sopivuutta terveytesi suhteen, keskustele asiasta ensin lääkärisi kanssa. Myös lapset voivat harrastaa talviuintia aikuisten valvonnassa.

Talviuinti

  • Tuottaa mielihyvää
  • Parantaa unen laatua
  • Parantaa vastustuskykyä ja stressinsietokykyä
  • Tehostaa lihasten palautumista
  • Vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja vahvistaa verenkiertoa
  • Parantaa kylmänsietokykyä
  • Laskee perusverenpainetta säännöllisesti harrastettuna
  • Lievittää reuman ja astman oireita

 

Talviuimarin ohjeet

  • Lämmittele lihakset hyvin ennen veteen menoa esim. sauvakävele, jumppaa tai kahvakuulaile.
  • Jos menet saunasta uimaan, anna kehon viilentyä ennen uintia.
  • Liiku rauhallisesti, sillä kulkutiet ja portaat voivat olla liukkaat.
  • Älä koskaan hyppää pää edellä kylmään veteen, sukeltaminen ja pään kasteleminen jäiseen veteen ei ole suositeltavaa.
  • Ennen veteen menoa vedä keuhkot täyteen ilmaa ja veteen mennessäsi puhalla rauhallisesti ulos: kylmä vesi voi aiheuttaa hetkellisesti vaaratonta hengityksen salpautumista.
  • Käy ensimmäisillä kerroilla vain kastautumassa.
  • Pukeudu lämpimästi uinnin jälkeen ja juo reilusti haaleaa juotavaa.
  • Älä ui sairaana tai alkoholia nauttineena.
  • Ota kaveri mukaan.
  • Jos epäilet lajin sopivuutta terveydellesi, keskustele asiasta lääkärisi kanssa.

Kylmässä vedessä käyntien määrä, uinnin kesto sekä käykö saunasta vai ilman ovat yksilöllisiä valintoja. Kuuntele omaa kehoasi, niin tiedät mikä sopii sinulle. Kokeile ja ihastu!

 

Talviuintia kokeillut kertoo yleensä hyvästä olosta, jonka kylmä kylpy saa aikaan. Tärkeimpiä syitä aloittaa talviuinti onkin ystävien innostaminen, uteliaisuus ja terveydelliset syyt. Yhä useampi lajin aloittaja huomaa harrastuksella olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

 

Lisätietoa talviuinnista löydät lajisivuiltamme. Rakastu talviuintiin -viikon kunniaksi järjestämme kaikille avoimen ja maksuttoman talviuinnin verkkokurssin. Mukaan mahtuu 30 ensimmäistä, ja se järjestetään 1.1.-28.2.2021. Kurssilta saat jäätävän hyvät valmiudet talviuintiin!