Oittaan polkujuoksureitit

Oittaan ulkoilualueella kiertelee hoidettujen ulkoilureittien ohella erinomaisesti ulkoiluun soveltuvia metsäpolkuja. Metsäpolut soveltuvat esimerkiksi mainiosti polkujuoksu- tai kävelylenkeille. Suomen Latu on laatinut Oittaan ulkoilualueen polkuja hyödyntäen muutaman polkujuoksun reittisuosituksen. Suositusreitit ovat käytössä sulan maan aikaan (huhti-marraskuu). Suositusreittejä on neljä: 2,4 km helppo, 4,7 km helppo/keskivaikea, 6,4 km keskivaikea sekä 10,1 km keskivaikea.

Maasto: Reiteistä 2,4 km ei sisällä merkittäviä nousuja tai laskuja, ainoastaan rantakallioilla pieniä notkoja nyppylöitä. 4,7 km, 6,4 km ja 10,1 km sisältävät kaikki vaihtelevia maastoja. Ylämäet tai alamäet ovat kuitenkin uusimaalaisena pienpiirteisenä maastona suhteellisen lyhyitä, eikä reiteillä ole kovinkaan suuria korkeuseroja. Kovinkaan jyrkkiä mäkiä ei myöskään reiteillä ole. Muutamat alamäet haastavat kuitenkin teknisyydellään juoksijoita.

Reiteistä on ladattavissa ennakkoon gpx-tiedostot. Siirtämällä gpx-tiedoston harjoituskelloosi tai älypuhelimeesi voit seurata suositusreittiä ilman tarkkaa kartanlukua. Lisäksi voit tulostaa suositusreitit ennakkoon.

2,4 km reittikartta & gpx-tiedosto.

2,4 km: Helppo. Reitti myötäilee Bodomjärven eteläistä rantaa. Kaunis järvimaisema virkistää lyhyellä polkujuoksulenkillä. Reitillä on järven tuntumassa jonkun verran juurakkoa, mutta se on kokonaisuutena helppo ja nopeakulkuinen. Näkyvyys on koko reitillä hyvä. Pituus 2,36 km, nousumetrit 17m.

4,7 km reittikartta & gpx-tiedosto.

4,7 km: Reitti myötäilee alussa ja lopussa Bodomjärven rantaa. Ensimmäinen ja viimeinen 1,5 km on helppo- ja nopeakulkuista maastonpohjaa. Reitin keskimmäisen puolentoista kilometrin aikana juostaan mutkittelevaa, kosteaa metsäpolkua. Polkujuoksun luonteelle ominaisesti kengät ja sukat saattavat todennäköisesti likaantua. Reitillä on yksi teknisempi, kivikkoinen nousu ja lasku, mutta se on pääsääntöisesti helpohko. Pituus 4,73 km, nousumetrit 47m.

6,4 km reittikartta & gpx-tiedosto.

6,4 km: Reitin voi kiertää molempiin suuntiin, mutta ratamestari suosittelee myötäpäivään kiertämistä. Reitti myötäilee aluksi Bodomjärven rantaa. Ensimmäinen 1,5 km on nopea- ja helppokulkuista maastoa. Tämän jälkeen juostaan noin kilometri mutkittelevaa metsäpolkua, jossa maastopohjaa vaihtelee suon, nummen ja pienten kivikkojen välillä. Noin 2,5 km kohdalla tullaan kehä 3:sen tuntumassa risukkoiselle alueelle, jonka jälkeen seuraa nopeakulkuinen kangasmaasto-osuus. 3,5- 5 km väliläl juostaan reitin pusikkoisimmat osuudet, joissa polku muuttuu paikoin hyvin kapeaksi. Reitti mutkittelee molemmin puolin hiihtoladun pohjaa. 5km jälkeen viimeinen puolitoista kilometriä juostaan kokonaan vauhdikasta laskuosuutta hiihtolatujen pohjalla frisbeegolf väylien jäädessä molemmille puolille. Reitti on keskivaativa. Vaikka osa reitistä on suhteellisen pusikkoista, on kulkukelpoisuus kuitenkin pääosin hyvä. Pituus 6,38 km, nousumetrit 102m.

10 km reittikartta & gpx-tiedosto.

10 km: Oittaan polkujuoksun suositusreiteistä pisin on myös vaihtelevin. 10,1km reitti kulkee puoleenväliin asti samaa pohjaa 6,4 km reitin kanssa. 10,1 km reitin kääntyessä takaisin kehä 3:n suuntaan kohdataan myös reitin vaikeakulkuisimmat maastot. Polku ohenee kapeaksi uraksi ja männyt sekä kuuset ulottuvat matalalle reitin ylle. Juoksija pääsee paikoitellen pujottelemaan melko kapeista kohdista risukon ja puiden välistä. Noin 5,5 km kohdalla juostaan myös sähkölinjalla korkeassa heinikossa, jossa juoksija kohtaa lajin luonteeseen kuuluvasti nokkosten lumon. Noin 6,5 km kohdalla seuraa toinen pusikkoisempi pätkä, kun polku hetkittäin katoaa jalkojen alta. Juoksija pysyy kuitenkin reitillä pysyessään kehä 3:sen äänten tuntumassa. Reitin loppuosassa kierretään sama lisälenkki 4,7 km reitin kanssa. Reitin lopussa juoksija pääsee viimeisellä kilometrillä palauttelemaan Bodomjärven tuntumaan. 10,1 km on reitti on muutamasta tiheämmästä metsikköpätkästä huolimatta pääosin hyväkulkuinen eikä se ole keskitasoa vaikeampi juoksureitti. Pituus 10,09 km, nuosumetrit 140m.

Varustevinkit: Suositusreiteistä 2,4 km:n polulla pärjää kuivalla kelillä mainiosti tavanomaisilla juoksukengillä (katulenkkareilla). Märällä ja liukkaalla kelillä suositellaan kuitenkin nappulapohjaisia maastojuoksukenkiä. Pidemmät suositusreitit sisältävät kallioista, juurakkoista, pehmeätä ja soista maastonpohjaa, jolloin niille suositellaan aina maastojuoksuun tarkoitettuja jalkineita. Erittäin liukkaalla tai jäisellä kelillä suositellaan jopa nastapohjaisia juoksukenkiä tai suunnistuskenkiä. Hyvien juoksukenkien ohella ratamestari suosittelee 4,7 km ja pidemmille reiteille pitkälahkeisia juoksutrikoita tai pitkien sukkien ja poliven yli ulottuvien kaprien yhdistelmää. Myös pitkähihainen paita ja juoksulippis tuovat mukavuutta pusikkopätkillä.

Suositusreitit on julkaistu yhteistyössä Espoon Kaupungin liikuntapalveluiden kanssa. Suositusreittien laatimisessa ja piirtämisessä on hyödynnetty Espoon Suunnan tekemää alueen suunnistuskarttaa. Reittikarttatiedostot pohjautuvat Pullautuskartta-karttapalveluun.

Yhteystiedot: Wilhelm Stenbacka. Aikuisliikunnan suunnittelija - Suomen Latu ry.

wilhelm.stenbacka@suomenlatu.fi