Uutiset

Image

Korona-aika siivitti retkeilyn verkkokaupan kasvuun

17.06.2020

Kotimaisen ulkoilu- ja retkeilytuotteiden myyntiin erikoistuneen Scandinavian Outdoorin myynti verkkokaupassa nousi korona-aikana ennennäkemättömät 95 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon (huhti-toukokuu) verrattuna.

Ulkoilu- ja retkeilybuumi näkyy selvästi kotimaisen retkeilyalan yrityksen myynnissä: etenkin teltat, makuupussit ja makuualustat viedään käsistä.

Telttojen myynti verkkokaupassa kasvoi huhti-toukokuussa 80 prosenttia, makuupussien 152 prosenttia ja makuualustojen jopa 167 prosenttia. 

Asiantuntijasisällöt kiinnostavat 

“Retkeilyvälineiden myynnissä näkyy myös se, että tänä keväänä poikkeuksellisen moni suomalainen on aloittamassa retkeilyä ja hakevat ns. koko settiä. Samalla he kaipaavat neuvoja ja oppeja, joita olemme pyrkineet tarjoamaan myymälän myyjien lisäksi myös verkkokaupan chatissä, asiakaspalvelussa sekä tarjoamalla sisältöä erilaisissa sähköisissä kanavissa”, kertoo Scandinavian Outdoorin toimitusjohtaja Johanna Rantala.

Uudenlaista sisältöä retkeilystä kiinnostuneelle yleisölle on tarjottu muun muassa Retkeilypäivät-kampanjan avulla.

Koska kaikki alan messu- ja muut tapahtumat peruuntuivat tämän kesän osalta, Scandinavian Outdoor järjesti omat Retkeilypäivät pääosin verkossa. Retkeilypäivien Facebook-livelähetykset kuvattiin Kurjenrahkan kansallispuistossa. 

"Tavoitteena oli kannustaa ihmisiä retkeilyyn asiantuntijasisältöjen avulla sekä luoda välitöntä vuorovaikutusta yrityksen ja yleisön välille." 

Tässä onnistuttiinkin hyvin, sillä lähetyksiä katsoi lähes 50 000 retkeilystä kiinnostunutta ihmistä ympäri Suomea. Livelähetysten aiheet vaihtelivat retkiruokailusta, teltan valinnasta ja polkujuoksusta rinkan pakkausohjeisiin. 

Livelähetysten tallenteet ovat edelleen katsottavissa Scandinavian Outdoor -verkkosivustolla. Kaikkein suosituimmaksi sisällöksi on muodostunut riippumattoretkeilyvideo, jota on tähän mennessä katsonut yli 6400 ihmistä. Verkossa järjestetyt retkeilypäivät olivat myös myynnillisesti erittäin onnistuneet sekä verkkokaupassa että myymälöissä, ja ne avittivat koronakeväästä kärsineet myymälät uuteen nousuun. 

Rantala on luottavainen tulevaisuuden suhteen: “Ulkoilubuumi jatkunee ainakin kesän läpi ja toivottavasti olemme tämän kriisin myötä saaneet pysyvästi lisää innokkaita retkeilijöitä”.