Ultrajuoksijan treenivinkit polkujuoksuun

28.04.2017|Latu ja Polku arkisto Latu ja Polku: Liikunta ja Terveys Latu ja Polku: Uusin lehti Latu&Polku Latu&Polku|

Monipuolisuus ja maltti treenaamisessa ovat Noora Hautalan mielestä polkujuoksijan parhaat kaverit.

Lohjalainen Noora Honkala on Suomen nuorin ja menestynein ultrajuoksija. Kuva: Sami Vaskola

Lohjalainen Noora Honkala, 24, on antanut viime aikoina kasvot suomalaiselle ultrajuoksulle. Median kiinnostusta on herättänyt erityisesti Honkalan ikä, sillä yleensä ultrajuoksijat ovat kokeneempaa osastoa.

”Ultarajuoksijalla pitää olla elämänkokemusta, mutta sanonkin aina, että olen pikku vanha”, Honkala naurahtaa.

Päivätyönsä ohessa Honkala harjoittelee, vetää omaa juoksukouluaan ja tietenkin kilpailee. Joulukuussa Honkala juoksi Barcelonassa 24 tunnin naisten uuden Suomen ennätyksen, 221,367 kilometriä.

Lohjan Sammatista kotoisin oleva Noora viihtyy myös luonnossa – ja poluilla.

”Tykkään treenata luonnossa. Polkujuoksu on luonnollinen osa sitä. Varsinkin kun lähtee reissun päälle, on ihana bongata luontokohteita, joissa juosta.”

”En ole kuitenkaan intohimoinen polkujuoksija. Se tuo hyvää vaihtelua maantiellä juoksuun, ja on hyvä lisä harjoitteluun, niin mielelle kuin keholle.”

Polkujuoksukisoihin valmistautuminen ei Honkalan mukaan juuri eroa tavallisesta juoksuharjoittelusta. Peruskuntoa kohentavat lenkit voi tehdä missä vain.

”Mene ajan kanssa polulle, etsii haastavampia maastoja, niin että joudut ennakoimaan askelia, jopa kävelemään rankemmissa kohdissa.”

Maltti on valttia myös polkujuoksussa.

”Aloittelijalle on raakaa, jos lähdetään heti isosti poluille. Yksi polku lenkki viikossa ja pari muuta lenkkiä toisella alustalla”, Honkala neuvoo.

Panu Könönen

 

ALOITTELEVA POLKUJUOKSIJA, MUISTA NÄMÄ

01 Maltti on valttia. Älä ahnehdi kilometrejä, älä treenaa liian kovaa. On hyvä, jos treenin jälkeen jää vielä jotain hampaankoloon.

02 Vaihtele harjoitusta: Mitä monipuolisempaa, sitä enemmän se kehittää.

03 Juokse eri paikoissa. Lähde tutkimusretkille. Ja ota kaveri mukaan.

04 Jos tavoitteena on pitkä matka, niin käy juoksemassa treenikaudella lyhyempiä matkoja, vaikkapa kympin kylälenkkikisoja.

05 Anna kropan ja mielen palautua rauhassa kisan jälkeen. Sen jälkeen juoksu maistuu taas.

Kommentoi