Tukipohjallisten ABC

31.01.2015|Latu&Polku|Liikunta, Terveys,

Moni liikkuja tuskailee jalkojensa kanssa. Olisiko tukipohjallisista apua? Teksti: Toni Hilden

Tapio Kallio on entinen huippupikajuoksija, joka toimii nykyään Terveystalon urheilulääkärinä.

Tapio Kallio on entinen huippupikajuoksija, joka toimii nykyään Terveystalon urheilulääkärinä. Hänen erikoisalaansa ovat alaraajojen tapaturmat ja rasitusvammat sekä muut liikunta- ja urheiluvammat.

Mihin tukipohjallista käytetään?
Tukipohjallisilla voi korjata vääränlaista kuormitusta, joka usein löytyy rasitusvammojen taustalta. Yhdessä muiden hoitoimenpiteiden kanssa pohjallisilla pyritään poistamaan ongelman varsinainen syy, jotta potilas lopulta pääsee eroon pohjallisista. Tukipohjallistarpeen tulisi aina olla lääkärin tai asiaan perehtyneen fysioterapeutin toteama. Pohjallisilla ei pidä lähteä korjaamaan oireettomia jalan rakenteita ja toimintoja. Tämä pätee erityisesti lapsiin, joilla jalka on luonnostaan paljon löysempi kuin aikuisilla.

Millainen on hyvä tukipohjallinen?
Ihanteellinen pohjallinen mahdollistaa jalkaterän normaalin toiminnan liikkuessa. Tällöin omat lihakset toimivat ikään kuin pohjallisen ohjaamina, mikä mahdollistaa jalan oikean tasapainon ja toiminnan – ja varsinaisesta ongelmasta eroon pääsemisen.

Entä millaisia tulisi välttää?
Haitallinen pohjallinen on usein liian kova, joustamaton ja kohdentaa kuormituksen väärällä tavalla. Pahimmillaan huonosta pohjallisesta voi seurata jalkaterän luun rasitusmurtuma. Kannattaa myös välttää pohjallisia, joita on vaikea säätää ja muotoilla. Väärin rakennetut tukipohjalliset lisäävät alaraajojen vammojen riskiä. Kaupan hyllytavarapohjalliset ovat varsin miedosti muotoiltuja, joten niillä tuskin isoa vahinkoa saa aikaan – erityisesti kun muistaa, ettei käytä pohjallista, jos kipu yltyy.

Tyypillisimmät väärinkäsitykset tukipohjallisista?
Useilla lääkäreillä ja fysioterapeuteilla on käsitys, että pohjalliset ovat huono keino hoitaa vammoja. Tämä käsitys perustuu kokemuksiin huonoista pohjallisista. Rasitusvamman syy ei ole pelkkä rasitus, vaan yleensä siihen, etenkin alaraajoissa, liittyy virheellinen kuormituksen biomekaniikka. Lihasjumppa on toki hyvä hoitokeino, ja kannattaa yhdistää tukipohjallisten käyttöön. Pelkkä lihasvahvistus on menetelmänä kuitenkin hidas, eikä aina riittävä. Hyvän dynaamisen pohjallisen käyttö on jalalle jo jumppaa sinänsä.

Mitä tukipohjallinen kustantaa?
Oikeanlaisen tukipohjallisen valitseminen ja valmistaminen edellyttää tarkkaa perehtymistä potilaan jalkaterän ja alaraajan toimintaan. Täysin yksilöllisesti tehty pohjallinen on toki varmin ratkaisu, mutta myös kallein, yleensä noin 250 euroa pari. Kunnollisen valmispohjallisparin saa noin 50 eurolla.

OIKEA POHJALLINEN OIKEAAN VAIVAAN

  • Reuma, kovettumat: Accomodatiiviset tuet, tasaavat painoa ja kuormitusta.
  • Liikkujille: Korrektiiviset tuet, ohjaavat jalkaterän asentoa ja toimintaa.
  • Rasitusvammat: Dynaamiset tuet, muuttavat jalkaterän toimintaa.
  • Alaraajojen pituusero: Korotuspohjalliset, käytetään pituuserojen korjaamisessa

Kommentoi