Sauvakävely

Sauvakävely on oikealla tekniikalla tehokasta kuntoilua. Aloittaminen on helppoa ja edullista: tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Harrastamaan voi lähteä suoraan kotiovelta, kaikkina vuodenaikoina, omasta kunnosta riippumatta. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan. Harjoittelu tehostuu maastoa vaihtelemalla, tempoa nopeuttamalla ja teholiikkeitä käyttämällä.

Hiihtäjät ovat käyttäneet sauvoja kesätreeneissään jo vuosikymmeniä, mutta suuren yleisön ja median tietoisuuteen laji nousi 1990-luvun lopulla. Nykyisin jopa puoli miljoonaa suomalaista sauvakävelee kerran viikossa ja puolitoista miljoonaa on kokeillut lajia. Suomen Latu on yksi lajin kehittäjäorganisaatioista.

Maailmalla laji kulkee nimellä Nordic Walking. Harrastajia on jo lähes kymmenen miljoonaa. Suosituinta sauvakävely on Keski-Euroopassa ja Suomessa. Laji leviää parhaillaan suuriin maihin kuten USA:han ja Kiinaan, joten harrastajamäärään odotetaan huomattavaa kasvua tulevina vuosina. Sauvakävelyn ohjaajia on jo noin 40 eri maassa, ja laji on yksi nopeimmin kehittyvistä vapaa-ajan harrastuksista koko maailmassa.

Oikein suoritettuna sauvakävely on jopa 20 prosenttia tehokkaampaa kuin kävely. Hapenkulutus kasvaa, syke nousee, askel pitenee, kävelyryhti paranee ja kehon kaikki lihasryhmät pääsevät töihin. Sauvakävely parantaa käsien ja selän lihaskestävyyttä sekä rintarangan liikkuvuutta, alamäissä polviniveleen kohdistuva kuormitus pienenee. Sauvakävely tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin perinteinen kävely ja se vaikuttaa myönteisesti myös mielialaan. Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa henkilön paino, pituus ja sauvojen käytön hallinta, maasto ja vauhti. Tekniikka on kuitenkin kaikki kaikessa.